Blue Nelly

Blue Nelly
Bunker By Night 2015

onsdag den 18. august 2010

A DAY AT DUXFORD

Nu er ferien desværre slut, og hverdagen er allerede godt igang. Men det var sandelig en spændende begyndelse vi havde på ferien. Cecilie og jeg tog til England sammen med Kent og Peter Røjkjær, for at deltage i verdens største Land Rover show i Billing ved Northampton. Vi ankom til Stansted og fik vores lejebil, en Chovolet, Sjavolæt, Chavolet, konvolut, ja... den var sort. Så kørte vi nord på og kom forbi den gamle Royal Air Force base, en afdeling af Imperial War Museum. Basen er helt intakt og bruges ofte til filmoptagelser. Nå, men der gik det meste af fredagen med at se mange spændende fly og skibe. Absolut et sted jeg vil vende tilbage til i forbindelse med et airshow. Duxford var den første RAF base som fik udstationeret den nye Spitfire i 1938. Under Slaget om England var Duxford en central base med et "operations room" hvor jagere fra baser nord for London, blev dirigeret i kamp mod tysken over London og syd England.
Her er Cille ved en Boing B17 bombemaskine.
Junior og senior Røjkjær. Hvem suger maven længst ind???
Kaptajn Kent ved sin nye maskine.
Var det ikke har omkring du glemte din taske, Cille??
Kontroltårnet er også bevaret. Her har man stået og ventet på at maskinerne skulle vende hjem fra missionerne.
Nej, det er ikke et "panic room", men et picnic room.
En af de flyvedygtige Spitfires gøres klar i det arbejdende museum.
Maleriet er genfundet i en svinesti, som under krigen var indkvartering for amerikanske flyvebesætninger.
Måske jeg skulle få sådan en port i garagen? Denne er fra 1917, da hangaren blev bygget.
Hubschrauber vom Kriegsmarine. U-Boot dienst. ALARM.
Et blik ind i The operations room. Rummet står, som det blev forladt efter krigen.
Ved bordet fulgte man med i hvor flyene var henne.
In action.
Tally ho, Fairfax. Eller er det Kaptajn Kent vi ser??
Intakt Messerschmitt Bf 109. Flyet nødlandede pga. motorproblemer i det sydlige Endland i 1940. Piloten flygtede fra flyet, men blev såret at skud under flugten. Så var hans krig forbi.

Helt ringe har han ikke været...
Kaptajn Kent ved sin første flyvemaskine. Ja, det bringer jo glade minder frem.

Vi nåede at se disse herlige maskiner gå i luften, inden vi kørte videre fredag eftermiddag. Det var absolut et af turens højdepunkter. Sikke et brøl, der kom fra motoerne. Og bag disse to kom yderligere 2 Spitfire og en Messerschmitt Bf 109 i luften . Fantastisk oplevelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar